“Ik heb niks tegen [groep], sommige van mijn beste vrienden zijn [lid van die groep]. Maar…”, en we weten allemaal wat er dan volgt: tóch een stereotype. Wij die het gevoel hebben voorop te lopen als het om inclusie gaat, vinden deze persoon dan een beetje een beginner.
Toch wil ik stellen dat die beste vrienden de aller-krachtigste ingang zijn voor het tegengaan van stereotypering. Niet voor niks zeggen we: onbekend maakt onbemind.
In de Kleurrijk-special van Tijdschrift voor Organisatie-ontwikkeling (TvOO 6-2021)1 schrijft hoofdredacteur Ria van Dinteren in haar voorwoord over de Netflix-serie Bridgerton. Een Engels kostuumdrama met, opvallend genoeg, ook acteurs van kleur in de rol van edelen – en sterker nog, met een koningin van kleur in een van de hoofdrollen.
Van Dinteren benoemt haar initiële verrassing, en de snelheid waarmee het ‘kleurrijke’ beeld voor haar wende. Ze spreekt uit dat ze het elke organisatie gunt een Bridgerton te worden.
Wat ze er niet bij vertelt, is hoe het in deze fictieve samenleving zo is gekomen. Dat was, aldus het verhaal, omdat de kroonprins straalverliefd werd op een prinses van kleur uit verre oorden, en zij op hem. Deze liefde was zo sterk, dat zij tegen alle maatschappelijke conventies in trouwden, en later koning en koningin werden. En daarmee veranderde de positie van alle mensen van kleur in de samenleving.
Wil je van elke organisatie een Bridgerton maken, dan is het naar analogie van de serie belangrijk om aan de top te beginnen met diversiteit. En dat in die top dan ook gestreefd wordt naar sterke, open samenwerkingsrelaties, gebaseerd op een gedeelde passie voor de business en alles wat daarbij komt kijken.
Zover zijn we nog niet. Diversiteit kruipt, gechargeerd gezegd, langzaam omhoog, van de schoonmaak via de catering naar het niveau van assistenten en ondersteuners. Legitimatie vanuit de top is onontbeerlijk. Niet door te praten, maar door te doen en te zijn. Maak bewust plaats voor een diversiteit aan mensen aan de top. Doe het niet voor ‘ze’, maar samen. Bekend maakt bemind.